Saturday, December 10, 2011

Calling Enumerators for Household Survey

The HTMC Flagship Project  will be conducting a household survey to collect data on the health status of urban community from the Projek Perumahan Rakyat (PPR) in the Lembah Pantai area in February 2012. We are seeking suitable candidates to be our enumerators.

Job Description:
·         Data collection from each household using face to face interview and self administered questionnaire
·         Training will be given prior to data collection

Requirements:
·         Possess basic degree/diploma
Willing to work with minimum supervision

Incentives:
·         Enumerator fee – RM15 per respondent (3,500 expected respondents)
·         Insurance coverage for the period of data collection
·         Certificate on Community Engagement
Interested applicants are welcomed to submit a short biography by the 16th December 2011 to:

Sulaiman Said,
Research Assistant,  
Centre for Population Health (CePH),
Department of Social and Preventive Medicine,
Faculty of Medicine, University of Malaya
Tel: 012-8977107

p/s:Kindly forward this ads to others..tq

Tuesday, September 20, 2011

Lets Join Volunteer Team in OCBC Cycle Malaysia!



Assalamu'alaikum,

Ribuan kemaafan buat pembaca sebab untuk kali ini, saya tidak punya banyak masa untuk menjelaskan secara dalam berkenaan program ini. Apa yang ingin saya utarakan, telah ramai rakan-rakan yang meminati bidang kesukarelawan terutama dari golongan mahasiswa dan mahasiswi mendaftarkan diri sebagai sukarela bagi menjayakan program tersebut. 

Berikut adalah email pengesahan dari pihak penganjur berkenaan OCBC Cycle Malaysia kepada saya. Mungkin sedikit sebanyak boleh membantu anda untuk mendapatkan gambaran berkenaan program ini.

---------------------------------------------------------------------

Dear Mohamad Azfar,

Thank you for your registration as an OCBC Cycle Malaysia 2011 volunteer.

We are busy assigning your volunteer roles. You will be expecting to receive a confirmation email by 3rd October. Meanwhile do equip yourself with the event info and get volunteer updates (i.e briefing details) by visiting website www.ocbc.cyclemalaysia.com.my.

Here’s some information for you

“Check This Out!” - Issue 2
Race Categories in OCBC Cycle Malaysia 2011

There are a total of 5 categories in OCBC Cycle Malaysia 2011.


1) Tricycle Ride (100m)                               (ages 2 - 5)
2) Mighty SaversTM Kids Ride (4km)         (ages 6 - 12)
3) The Community Ride (21km)                  (ages 10 and above)
4) Polygon Foldies Community Ride            (ages 10 and above)
5) The Challenge (52km)                             (ages 14 and above)


[“Check This Out” is an initiative adopted by the Manpower Team of OCBC Cycle Malaysia. There will be a total of 3 issues provided via email. It is important that you take a few minutes to read through all the details, which will help you in your respective roles.]


Get your Family & Friends to register in the event…


As a volunteer, you are involved in playing a pivotal role for Malaysia’s first-ever mass cycling event and make a difference to the riders’ experience.

Why not extend this joy to your family and friends who have not registered in the event? Regardless of your (volunteer) role, you will still have an opportunity to cheer them on while they ride.


Note: For volunteers residing outside of Kuala Lumpur, you are to provide for your own accommodation and transportation.

http://www.cyclemalaysia.com.my/
http://www.facebook.com/OCBCCycleMalaysia?ref=ts&sk=app_190322544333196


-----------------------------------------------------------------------------------

Jika anda berminat, jangan segan-segan mendaftarkan diri. Banyak pengalaman yang boleh kita timba menerusi bidang sukarelawan ini. 

Salam Hormat.


p/s: jika anda warga UIAM, sila nyatakan IIUM sebagai group anda jika ingin berkerja bersama kumpulan kami.

Doa



Tajuk: Doa
Oleh: Rahimah Rahim

Hanya padaMu aku meminta
Sesungguhnya Kau pemurah
Ampuni segala dosaku..
Kesejahteraan, kedamaian, keimanan, ketaqwaan
hindarku dari Mu Tuhan

Selawat serta salam
buat Nabi junjungan kepada muslimin dan juga muslimat
Ya Allah Ya Tuhanku
aku mendengar seruan dan hanya kepadaMu ku beriman

KeranaMu aku disini
KepadaMu aku kembali
Apabila tiba saatnya nanti
Sehingga tiba detik itu
Ku bermohon hanya dariMu
Engkau peliharailah diriku

Dengan namaMu Allah Yang Agung
Yang Pengasih Yang Pengampun
kepadaMu ku berlindung

Thursday, August 25, 2011

Seandainya...

Assalamu'alaikum,

aku memilih utk meleburkan ego yg menebal dlm diri ini. wahai bonda, keluarga tercinta. maafkan anakanda yg hina ini. yg terkadang bersikap sombong terhadap kalian. rakan2...kutahu, diri ini terkadang menyakiti kalian, menyinggung perasaan kalian...maafkan aku krna terlupa...bahawa kalianlah yg sebenar mengajarku erti fatamorgana kehidupan dan bimbingku tanpa sedar menjadi lebih matang mengharunginya... andai anda memilih utk terus membenci dan x maafkan diriku. satu pintaku, cukuplah pertelingkahan ini antara kita. jgnlah sakiti keluargaku, rakan2 ku yg lain...serta guruku. Akhir kata...aku merafak sembah pada Tuhan yg Maha Pengampun, ampuni dosa kalian.

Salam Aidilfitri buat semua...

Wednesday, August 24, 2011

Rintihan

Assalamu'alaikum,

Saya sebenarnya tidaklah pandai mengarang mahupun menggubah puisi dan sajak. Apa yang tercatit dalam puisi berikut adalah damba seorang hamba yang perlukan kekuatan untuk mengharungi cabaran hidup. Apapun, harap pembaca menghayati setiap bait ayat dalam puisi (ke sajak?) di bawah ini.


RINTIHAN CINTA-MU, CINTA-KU

Ya Allah...ya Rahman...ya Rahim...
Allahu Rabbi aku minta izin
Bila saat aku jatuh cinta
Jangan biarkan cintaku untuk-Mu berkurang
Hingga membuatkan kulalai
Akan adanya Engkau

Allahu Rabbi aku punya cinta
Bila saat aku jatuh cinta
Penuhilah hatiku
Dengan bilangan cinta-Mu
Yang tidak terbatas
Biar rasaku pada-Mu tetap utuh

Allahu Rabbi
Izinkan bila suatu saat aku
jatuh hati...
Pertemukanlah kami
Berikanlah kami kesempatan
Untuk lebih mendekati cinta-Mu

Allahu Rabbi...
Pintaku yang terakhir
Seandainya aku jatuh hati
Jangan pernah Engkau palingkan
Wajah-Mu dariku
Anugerahkanlah aku cinta-Mu
Cinta yang tak pernah pupus
oleh waktu....

-Pencinta-Mu Rabbi-

Saturday, August 20, 2011

Onar Syahdu

video


Assalamu'alaikum,

Menangis tatkala menonton video ini. Terkenang peristiwa itu. Nostalgia yang terkesan hingga hari ini.

Dulu...

Tidak pernah hendak mengambil kisah untuk berterima kasih dan menghargai dia. Malah macam-macam idea yang difikirkan untuk mendapatkan apa yang saya mahu sungguhpun cara itu menyakiti hatinya. Mereka yang lain memang tidak faham dengan perangai saya. Geram. Belajar malas, yang rajinnya...cari masalah! Mungkin kerana itu, mereka seolah menyamakan saya dengannya.

Sekarang...

Hari ini, genap 10 tahun. Saya tahu, dia bukanlah seorang yang sempurna. Saya tahu, kesan nostalgia itu masih berbekas dalam hati mereka. Namun, perubahan dan jarak masa banyak memberi peluang untukku berubah. Menjadikan peristiwa itu sebagai pengajaran diri yang berharga. Berharga kerana membuatkanku berfikir, menyesali perbuatan lama. Bodoh! Memang perkataan itu yang selalu bermain di minda. Benarlah kata ungkapan, 

'sudah terhantuk baru terngadah'
'hendak terberak, baru hendak gali lubang'
'nasi sudah jadi bubur'

Tetapi...Allah S.W.T Maha Mengetahui, merencana kehidupan manusia. Dipertemukan dengan ramai insan hebat telah memotivasikan diri untuk mencekalkan hati. 

"Historia Magistra Vitae Est" - History is the great teacher of life.
Inilah ungkapan yang digunakan untuk timbal balik 3 pepatah diatas. Pernah sengaja memusing minda (reverse psycology) perihal nasi sudah menjadi bubur. Sungguhpun nasi sudah menjadi bubur, tidak bermakna bubur itu tidak boleh dimakan. Malah boleh diubah menjadi bubur yang lebih sedap sekiranya kena cara dan usahanya. Mungkin boleh menjadi bubur lambuk Kampung Baru...ataupun Bubur Ayam McD. Siapa tahu, berkat usaha dan dorongan insan-insan hebat ini...hati yang pernah terguris dahulu, hari ini menjadi lebih kental bahkan boleh memanfaatkan orang lain.

Nanti...

Akan dicekalkan hati ini untuk terus mencari. Inginku lihat sekali lagi wajah kasihmu. Inginku ceritakan semua yang terbuku di hati ini yang terpendam selama 10 tahun. Mungkin sekarang mereka masih lagi memilih mengunci hati mereka. Tetapi tidak mustahil...ego itu dileburkan, akan dibukakan pintu hati mereka.

"Insya' Allah,awak dapat jumpa dia. Apa pun, dia tetap abah awak"

Sungguhpun ringkas, tetapi susunan ayat ini benar-benar menyentuh hati, memotivasi diri untuk terus mencari. Terima kasih...insan hebat yang ku kagumi.

p/s: adalah menjadi tanggungjawab anak-anak untuk membahagiakan kedua ibu bapanya walau macam mana sekalipun perangai dan keadaan mereka. Kerana ibu bapa tidak boleh digantikan dengan apa-apa mahupun sesiapa.
 
Salam Hormat.

Friday, August 19, 2011

Gulai Ayam Untuk Dua

RAMADHAN KAREEM

Assalamu'alaikum,

Salam Ramadhan semua. Teringat rancangan Madrasah Syariah, "Ramadhan Kareem..." jawabnya, "Allahu Akram". Memang banyak ilmu baru yang dapat dimanfaatkan menerusi stesen tv terbaru, TV Al-Hijrah. Moga segala amal ibadah kita dalam bulan rahmat, bulan pengampunan ini diterima dan peroleh ganjaran dari Allah S.W.T. 

Untuk artikel kali ini, suka untuk saya tulis perkongsian yang sangat menarik sesuai dengan tema Ramadhan bagi kebanyakkan orang. Jangan risau, Insya' Allah...menambahkan daya ketahanan puasa kita semua. 

PERMULAAN

Bagi kebanyakkan wanita, masakan gulai ayam ini adalah masakan asas yang perlu diketahui. Itu mak saya yang maklumkanlah, kalau ikut fakta sebenar wallahu'alam. Baiklah, berikut adalah resipi yang telah diajari oleh mak saya,. Pn. Rohani Hj. Ismail. TETAPI...penyampaian saya akan sedikit berbeza dengan kebanyakkan orang. Ini kerana bagi saya, blog ini adalah blog perkongsian ilmu berdasarkan pengalaman dan pandangan peribadi. Maka, artikel resipi ini juga akan diselitkan dengan pengalaman kelas memasak mak saya (sepatutnya adik yang kena).

GULAI AYAM 

"Azfar, hari ini mak nak masak gulai ayam. Meh tolong mak. Nak salin...salin. lepas ni mak tak cakap dah. terus je masak"
 "Oh, ok" terus dicapai notepad.  

Kalau ikut hati, hari itu memang berhasrat sekadar menjadi pemerhati bebas (independent spectator). Disebabkan ilmu memasak yang jarang-jarang saya berpeluang belajar, maka dituruti jugalah permintaan untuk melibatkan diri dalam dunia dapur.

"Tu, ambil bawang putih 5 ulas, bawang merah (besar) 1 biji, kentang 1 biji potong 6, siap kupas dan hiris  nanti, basuh."
 "Erk?! baik..." lajunya...nasib baik dapat tangkap semua yang ditutur. Salin. Kalau tidak, memang lupa.

Selesai membasuh, curi-curi tengok apa yang sedang dilakukan mak saya. Ayam yang telah dipotong 6, digaulnya dengan serbuk kunyit dan sedikit garam.

"mak, kenapa ayam tu potong 6. apsal tak 8 ke...12 ke..." saja mengusik mak.
"hish! suka hati kau la nak potong berapa pun. kalau nak makan banyak, potong la banyak"
 "hihi..oh, ok. maka itulah jawapan dari chef kita. salin tu puan-puan" bersahaja seolah sedang mengacara rancangan masakan.

Sakit! Perut kena cubit. Mak jeling tanda meminta berhenti lakukan perbuatan sengal.

"ni mana pulaknya halia dengan serai?"
"aik? bila pulak mak cakap tadi..." langsung digaru kepala yang tidak gatal.
"ish, bertuah. Ni tambah kerja. potong halia sebesar ibu jari. lepas tu hiris kecil-kecil. serai ni, anyak sikit. bagi rasa dia balance bila dalam kuali nanti" 

saya angguk tanda faham.

"ha...ambil tomato ni. potong 4"
"pulak dah..."
 "ah, buat jela...mengomel je. bila nak siapnya?"
 "baik..."

LANGKAH-LANGKAH

Akhirnya tibalah masa yang ditunggu iaitu langkah-langkah membuat gulai ayam untuk penyediaan 2 orang. Saya tahu, anda penat baca drama saya. Sekarang baru anda faham apa yang dimaksudkan dengan "...menambahkan daya ketahanan puasa kita semua". Nasiblah...bulan puasa ni kita memang kena banyak bersabar.

"ok...Azfar, mula-mula masukkan semua bahan dalam periuk KECUALI tomato"
 "kenapa?"
 "yela...kalau tak nanti, lembik la tomato tu..."
 "oh..."

Mak kemudian mengambil santan (1 jag kecil / kotak) dan cili giling (3 sudu dari botol cili giling adabi). Masukkannya dalam periuk.

"tu apa mak?"
 "ini kerisik..."
 "hah? nak merisik?"
 "KERISIK. cuba la korek telinga kau tu.."
 "taknak...tengah puasa ni." 

Tersenyum mak sambil menggelengkan kepalanya sedikit. Macam-macamlah perangai anak lelakinya yang seorang ini.

Setelah semua bahan (ramuan) dimasukkan bersama santan dan kerisik, mak menggaulkannya sekali sekala sehingga berbubah warna menjadi kekuning-kuningan. Kemudian mak masukkan pula kerisik bersama tomato.

"ha...gaulkan la."
 "lepas tu?"
 "tunggu la sampai betul-betul masak"
 "macam mana?"
 "instict. ish, tengoklah...mendidihnya...tomatonya...ayamnya...,dari situ boleh tau masaknya macam mana"
 "oh..."

Maklumlah...kalau kita dalam proses belajar ni, sebolehnya banyak tanya. barulah betul-betul faham.Beberapa minit selepas itu, siaplah masakan hasil duo anak-beranak. Baunya, memang menggugat iman. Nasiblah belum masa untuk berbuka. Kalau tidak, disitu jugalah saya bedal.

RINGKASAN



Ayam (potong 6)
Serbuk kunyit
Garam
Bawang putih (5 ulas - hiris)
Bawang merah (sebiji - hiris)
Kentang (sebiji - potong 6)
Serai (anyak sedikit)
Halia (sebesar ibu jari - hiris kecil)
Cili giling (3 sudu)
Santan (1 jag kecil)
Tomato (potong 4)
Kerisik (1 paket)

  1. Ayam digaul bersama serbuk kunyit dan garam hingga rata.
  2. Masukkan semua bahan dalam periuk KECUALI tomato.
  3. Gaulkan sekali sekala.
  4. Masukkan kerisik dan tomato.
  5. Gaul sekali sekala hingga masak.
Selamat mencuba! COOK AT YOUR OWN RISK. Kalau tidak jadi jangan cari saya! haha..

Salam Hormat..

Thursday, August 18, 2011

Penghargaan

UNTUK PENGELOLA

Assalamu'alaikum,

Sebenarnya untuk artikel kali ini adalah lebih berbentuk penghargaan kepada pengusaha laman www.citcat.com  kerana telah mengiktiraf ulasan saya mengenai laman berkenaan pada hujung bulan Julai yang lalu.

Sesungguhnya artikel PACLING tidaklah saya jangkakan untuk mendapat perhatian sesiapa melainkan perkongsian semata. Namun pengiktirafan yang telah diberikan pihak mereka benar-benar membuatkan saya terharu. Saya yakin, penghargaan ikhlas yang diberikan akan membuatkan lebih ramai yakin dengan perisian mereka. Tidak mustahil perisian ini mampu menjangkau jumlah jutaan trafik dalam 1 atau 2 tahun mendatang. 

Diharapkan pihak citcat.com akan lebih aktif memperbaiki perisian sedia ada untuk kegunaan ramai. Saya mencadangkan untuk dimasukkan pula alihan bahasa antarabangsa yang lain seperti bahasa Arab dan Perancis. Hal ini kerana jumlah pengguna bahasa tersebut semakin meningkat saban hari dan mampu dimanfaatkan untuk urusan rasmi korporat dan juga kelas-kelas bahasa yang ditawarkan di kebanyakkan universiti samada tempatan mahupun luar negara.

Syabas dan Tahniah buat pasukan kipas-susah-mati citcat.com. Terima kasih sekali lagi kerana mengiktiraf ulasan saya yang tidak seberapa ini.

PAPARAN

Berikut adalah paparan skrin dari laman citcat.com


Sekian, Salam Hormat.

 
Copyright © 2010 Mohamad Azfar. All rights reserved.